احداث اولین کارخانه استحصال طلا در خاورمیانه به روش سیانوراسیون در معدن زرشوران

پیمانکار معدن زرشوران

شرکت گسترش راه و معدن شهسوار ماشین که به شرکت تیمسکو تغییر نام یافته است، از سال 1393 تا سال 1396 پیمانکار معدن طلای زرشوران بوده است و کل کارگاه طلای زرشوران را برای نخستین بار افتتاح کرده است.

تمامی کارگاه‌های طلای زرشوران به همراه تسطیح تمامی پهنه‌های معدن زرشوران برای افتتاح معدن توسط این شرکت انجام شد.

استحصال طلا به روش سیانوراسیون چیست؟

یکی از بزرگترین افتخارات شرکت، احداث اولین کارخانه استحصال طلا به روش سیانوراسیون در معدن زرشوران بود که نخستین بار بود که در خاورمیانه انجام می‌شد. اجرای همین طرح باعث شد استخراج طلا افزایش قابل توجهی پیدا کند و در حقیقت گامی در صنعت دانش‌بنیان از طریق متخصصان بومی در شرکت تیمسکو بود.

در روش سیانوریزاسیون سنگ‌های معدنی طلادار استخراج شده یا پسماندهای حاوی طلا به محلول سیانید افزوده می‌شود تا عیار طلا بالاتر برود.

این فرایند در دنیا به نام «مک آرتور فارست» معروف است که برای سیانوراسیون طلا استفاده می‌شود. فرآیند به این ترتیب است که واکنش اسنر در هیدرومتالورژی برای تبدیل طلای موجود در سنگ‌های معدنی به محلول کمپلکس کوردینانسی خواهد بود.

پس از خرد کردن سنگ‌های معدن با حل کردن آن در آب،محلولی به شکل دوغاب به دست می‌آید که در معدن به نام دوغاب سیانور معروف است. این محلول به سیانور سدیم، سیانور پتاسیم یا سیانور کلسیم اضافه می‌شود.

فرمول سیانوریزاسیون برای طلا

4Au(s)+8NaCN(aq)+O2(g)+2H2O(l)→4Na[Au(CN)2](aq)+4NaOH(aq)

استحصال طلا به روش سیانوراسیون

تصویر تیمسکو

تیمسکو

پیشرو در صنعت معدن

اشتراک گذاری پست :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات